Popularna ostatnio wśród neurobiologów teoria sugeruje, że powolny rozwój kory przedczołowej - i jego słaba łączność z pewnymi regionami mózgu, tzw. obszarami nagrody, wyjaśnia pozornie impulsywne i ryzykowne zachowania wśród nastolatków.

Jednak obszerny przegląd literatury, która ma zostać opublikowany w czasopiśmie Developmental Cognitive Neuroscience, kwestionuje takie doniesienia.

Naukowcy zbadali podawane argumenty i stwierdzili, że wiele z nich zostało błędnie zinterpretowanych. Zachowanie nastolatków ocenione zostało jako impulsywne i pozbawione kontroli. Jednak przegląd literatury sugeruje, że wiele z tego, co wyglądało na impulsywność nastolatka to jednak zachowanie, które kierowane jest pragnieniem poznania świata.

"Do niedawna, wyjaśnienie nastoletnich zachowań opierało się na teorii burzy szalejących hormonów" - powiedział dr Daniel Romer, dyrektor Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. "Teraz, mówi się o tym, że to kora przedczołowa nie jest w pełni rozwinięta. Neurolodzy zauważyli że to co wydawało się być cechą charakterystyczną dla rozwoju mózgu, jako dowód na stereotypowe zachowania polegające na podejmowaniu ryzyka wśród nastolatków, jednak nie są zachowaniami wynikającymi z jakiegokolwiek deficytu mózgu".

W swoim artykule, opublikowanym online, autorzy zauważają, że teoria rozwoju mózgu nie uwzględniała konsekwencji różnego rodzaju zachowań podejmowanego ryzyka. Nastolatki posiadają zwiększone zainteresowanie nowatorskimi i ekscytującymi doświadczeniami, znanymi jako uczucie poszukiwania, które szczytuje w czasie okresu dojrzewania. Jednak nastolatki, które wykazują taką tendencję, nie są bardziej narażone na problemy zdrowotne, takie jak na przykład stosowanie substancji uzależniających czy nałóg hazardu. W rzeczywistości autorzy zauważyli, że wzrost poziomu neurotransmitera - dopaminy u nastolatków, który może być podstawą zwiększonego wysiłku na poszukiwanie przygód, wspiera także zdolność mózgu do wywierania większej kontroli i uczenia się z własnych doświadczeń.

"To się dzieje, gdy nastolatki nie mają doświadczenia", powiedział doktor Romer. "Więc próbują rzeczy po raz pierwszy, to tak jakby uczyć się jeździć samochodem. Próbują też narkotyków, decydują, w co się ubrać i z kim spędzać czas." Dla niektórych młodych ludzi prowadzi to nieuchronnie do problemów ". "Kiedy próbujesz rzeczy po raz pierwszy, czasem popełniasz błędy. Naukowcy interpretowali to do tej pory jako brak kontroli, podczas, gdy dla większości młodych ludzi, to tylko poszukiwanie".

Rozwój mózgu i podejmowanie ryzyka

W swoim artykule, doktor Romer i jego współautorzy, twierdzą, że stereotyp zagrożonych nastolatków opiera się bardziej na wzroście takich zachowań w czasie okresu dojrzewania niż na jego występowaniu w ogóle. "Dla większości nastolatków- jak mówią naukowcy - ten okres rozwoju młodego człowieka, przebiega bez uzależnienia od substancji psychoaktywnych, infekcji przenoszonych drogą płciową, ciąży, zabójstw, depresji, samobójstw czy też śmierci spowodowanej wypadkami samochodowymi".

Dużo mniejszą grupę nastolatków stanowią ci, którzy wykazują częściej porywcze zachowania i mają słabą kontrolę poznawczą, są najbardziej narażeni na szkodliwe skutki swoich zachowań. Nastolatki, które mają problemy z kontrolą impulsywnych zachowań, często mogą być zidentyfikowane już w wieku czterech czy pięciu lat, są także nieproporcjonalnie bardziej narażone zagrożenia w okresie dojrzewania. W tym między innymi wyższe ryzyko urazów i chorób spowodowanych wypadkami samochodowymi, przemocą i chorobami przenoszonymi drogą płciową - twierdzą autorzy.

"Dalsze badania są bezwzględnie konieczne, aby zrozumieć rozwój mózgu młodzieży, którzy są w grupie ryzyka wystąpienia takich niepożądanych skutków, ponieważ nieprawidłowości w rozwoju mózgu są z pewnością z tym powiązane” - powiedział współautor, Theodore Satterthwaite, członek Department of Psychiatry at the Perelman School of Medicine at the University of Pennsylvania. "Badania naukowe pomogą nam zrozumieć nie tylko to, co czyni okres dojrzewania okresem wzrostu organizmu, ale także okresem ryzyka".

Alternatywny model

Autorzy proponują alternatywny model, podkreślający rolę podejmowania ryzyka i zdobyte przez to doświadczenie w rozwoju młodzieży. Ten model, wyjaśnia pozorny wzrost ryzyka podejmowanego przez młodzież jako "adaptacyjną potrzebę zdobycia doświadczenia wymaganego do przyjęcia ról i zachowań dorosłych". To doświadczenie ostatecznie zmieni sposób, w jaki ludzie myślą o ryzyku, czyniąc to bardziej "sensownym" i dzięki temu, młodzież staje się bardziej niechętnym podejmowania ryzyka.

"Ostatnie badania sugerują, że młodzi ludzie myślą o ryzyku i korzyściach zmian swojego zachowania, w miarę dojrzewania, a bieżące relacje o rozwoju mózgu muszą uwzględniać też nowe pomysły młodzieży, aby wyjaśnić, dlaczego nastolatki podejmują ryzyko" - powiedziała dr Valerie Reyna, Ph.D , Dyrektor Human Neuroscience Institute at Cornell University.

Doktor Romer dodaje "Powodem, dla którego nastolatki robią to wszystko, odkrywają i szukają nowych rzeczy, jest budowanie doświadczenia, dzięki któremu, w przyszłości, mogą sprawniej podejmować trudne i ryzykowne decyzje. Decyzje takie jak " czy powinnam podjąć tę pracę? " lub "czy powinienem poślubić tę osobę?" Nie ma wątpliwości, że ten okres rozwoju jest wyzwaniem dla każdego rodzica, ale to nie znaczy, że mózg młodego człowieka jest w jakikolwiek sposób uszkodzony, lub że brakuje nastolatkowi samokontroli ".

Źródło: sciencedaily.com