Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty. Pierwsi pacjenci otrzymają elektroniczną receptę już w maju.

Celem podpisanej ustawy jest wdrożenie e-recepty – jednej z kluczowych e-usług, stanowiącej element procesu informatyzacji sektora ochrony zdrowia w Polsce, odbywającego się w ramach projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” (P1).

Nowe przepisy umożliwiają wystawienie recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na wyroby medyczne, jako kontynuacji zaopatrzenia w wyroby medyczne, nie tylko po osobistym zbadaniu pacjenta, ale również po zbadaniu pacjenta za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

Nowelizacja wprowadza też dodatkowy – obok podpisu kwalifikowalnego oraz profilu zaufanego ePUAP – dopuszczalny sposób podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej, poprzez wykorzystanie, wytworzonego na potrzeby podpisywania elektronicznych zwolnień lekarskich, sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych, dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto, nowelizacja modyfikuje dotychczasowe zasady dotyczące podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej, wystawiania zapotrzebowań na produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, a także wystawiania, realizacji i kontroli recept oraz sprawozdawczości aptek do Narodowego Funduszu Zdrowia.

Od połowy lutego b.r. trwa pilotaż e-recepty, który jest prowadzony w Siedlcach i Skierniewicach. Pierwsze recepty elektroniczne w tych miastach mają być wystawiane od maja b.r. Recepty elektroniczne we wszystkich placówkach medycznych mają pojawić się od 2020 r.

Przedstawiciele resortu zdrowia przekonują, że nowe rozwiązanie przyniesie wiele korzyści. E-recepta, wydawana w postaci kodu kreskowego, ma być przesyłana na telefon lub e-mail pacjenta albo drukowana w gabinecie lekarskim. Ma ona rozwiązać m.in. problem nieczytelnych wpisów, braku pieczątki lekarza, czy zagubienia recepty przez pacjenta. Dodatkowo umożliwi również wykupywanie leków z jednej recepty w kilku aptekach, gdy np. w jednej placówce nie będzie wszystkich przepisanych produktów. Pacjenci na swoim koncie internetowym będą mogli sprawdzić historię wystawionych e-recept oraz ich realizacji, co docelowo będzie mogło być pomocne w monitorowaniu ich terapii, gdy wyrażą na to zgodę.

Tym wszystkim, którzy nie są jeszcze gotowi na start e-recepty może przyjść z pomocą Gabinet drWidget, przygotowany przez firmę LekSeek Polska. Program umożliwia nowoczesne zarządzanie przychodnią lub indywidualnym gabinetem, daje dostęp do baz informacji ułatwiających codzienną pracę oraz spełnia wszystkie ustawowe wymogi dotyczące Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.

Gabinet drWidget już teraz w bardzo prosty sposób umożliwia wystawianie i drukowanie recept lekarskich, zgodnie z wytycznymi NFZ oraz obowiązującymi przepisami, a gdy tylko resort zdrowia umożliwi wystawianie e-recepty, automatycznie dostosuje się do tej funkcji i pozwoli płynnie przejść do nowych rozwiązań.

Gabinet drWidget jest również pierwszym programem w Polsce, który w pełni obsługuje wystawianie e-zwolnień, co sprawia, że korzystający z niego lekarze, w ramach jednej aplikacji mają dostęp do wszystkich funkcjonalności niezbędnych w codziennej pracy.

Chcąc korzystać z programu, wystarczy założyć konto na stronie drw.pl. Dla wszystkich zainteresowanych dostępna jest też wersja demonstracyjna (z fikcyjnymi danymi), która pozwala zapoznać się z programem i jego różnymi funkcjami. W razie pytań dotyczących dostępu do aplikacji, bezpieczeństwa danych czy jakichkolwiek innych kwestii zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami pod nr telefonu 33 445 43 45 lub drogą mailową na kontakt@drw.pl


Źródło: Kancelaria Prezydenta | MedKiosk.pl