Zastrzeżenia Rzecznika Praw Pacjenta wzbudził sposób dokonywania rejestracji do lekarza nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. Pacjenci, którzy zmuszeni byli skorzystać z pomocy twierdzili, że szpital nie zapewnia im odpowiednich warunków, narażając na utratę prywatności i publiczne ujawnianie wrażliwych danych.

Opis sytuacji

Jak informuje Biuro RPP, czynności wyjaśniające zostały wszczęte na podstawie informacji zawartych w artykule opublikowanym na łamach Tygodnika Nadwiślańskiego. Jak wynikało z treści artykułu, pacjenci korzystający ze świadczeń nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej, zmuszani byli do ujawniania swoich danych osobowych oraz informacji o stanie swojego zdrowia personelowi rejestracji placówki. Informacje były przekazywane przez domofon w obecności innych pacjentów oczekujących na udzielenie świadczeń zdrowotnych.

Działania Rzecznika

W rozpatrywanej sprawie Rzecznik Praw Pacjenta bezsprzecznie ustalił, że w placówce rejestracja do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej możliwa była jedynie w formie telefonicznej i nie było możliwe dokonanie rejestracji we wszystkich, określonych przepisami prawa formach.

RPP przypomina, że pacjent może zgłosić się do dowolnej placówki udzielającej świadczeń w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej a pomoc powinna być udzielana z należytą starannością jako wymóg prawidłowo udzielonego pacjentowi świadczenia zdrowotnego. Ten wymóg dotyczy również rejestracji pacjenta. Ponadto, przychodnia jest zobowiązana do zapewnienia bieżącej rejestracji pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej.

Zalecenia

Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej, w którego działalności stwierdził naruszenie praw pacjenta formułuje zalecenia, co do sposobu załatwienia danej sprawy. W tym przypadku wniósł o zmianę sposobu funkcjonowania placówki poprzez umożliwienie pacjentom bieżącej osobistej rejestracji do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, za pośrednictwem telefonu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, z zapewnieniem poufności przekazywanych personelowi informacji. Dodatkowo placówka ma opracować przejrzystą procedurę ustalania kolejności dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz przeszkolić personel w zakresie standardu postępowania przy kwalifikacji pacjentów do świadczeń zdrowotnych.


Źródło: Biuro RPP