Programy lojalnościowe w ocenie inspekcji farmaceutycznej i NSA są zabronioną reklamą aptek i ich działalności - stwierdza Główny Inspektor Farmaceutyczny. W wydanym komunikacie przypomina wyroki Wojewódzkiego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W związku z rozpowszechnianiem przez podmioty trzecie informacji, jakoby programy lojalnościowe nie stanowiły zabronionej reklamy aptek i ich działalności, Główny Inspektor Farmaceutyczny przypomina o art. 94 a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, który stanowi, iż zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności - czytamy w komunikacie GIF.

Organy Inspekcji Farmaceutycznej przyjmują, że reklamę aptek oraz ich działalności stanowią programy lojalnościowe, mające na celu pozyskanie grupy lojalnych klientów (przyciągnięciu nowych, zatrzymaniu dotychczasowych) regularnie nabywających towary lub korzystających z usług przedsiębiorcy.

Podstawą realizacji celów programów lojalnościowych jest wywołanie po stronie klienta stanu emocjonalnego zaangażowania.
Może to nastąpić poprzez oferowanie mu takiego towaru, czy też usługi, które sprawią, że poczuje korzyść o charakterze emocjonalnym i ekonomicznym. Kształtowane przez programy lojalnościowe swego rodzaju więzi między klientem a przedsiębiorcą prowadzi w rezultacie do wzrostu sprzedaży oferowanych towarów lub usług, często osłabiając pozycję konkurencji, jak również zapewniając bezpłatną reklamę.

Stanowisko GIF potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, np. wyrok z 10 grudnia 2012 roku wydany po wprowadzeniu całkowitego zakazu reklamy aptek i ich działalności. WSA w Warszawie stwierdził, że reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów lub skorzystania z określonych usług. Reklama może przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, bilboardów, folderów czy gazetek.

W orzeczeniu za reklamę apteki zostały również uznane czynności polegające na wręczaniu bonów rabatowych, umieszczanie obok nazwy apteki "niskie ceny", "wysokie rabaty". Za działania reklamowe powinny być uznane również takie działania, których zamierzonym celem jest pozyskiwanie nowych klientów lub utrzymanie dotychczasowych.

W dalszej części uzasadnienia sąd stwierdził, że jedną z form reklamy są programy lojalnościowe.

Podobne stanowisko zostało przedstawione również w wyrokach WSA w Warszawie: za reklamę działalności apteki należy uznać każde działanie, skierowane do publicznej wiadomości, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeżeli jego celem jest zwiększanie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece.



KOMUNIKAT GIF >> www.gif.gov.pl


Źródło: www.rynekaptek.pl