Instytut Żywności i Żywienia w ramach projektu Zachowaj Równowagę, przekazuje Polakom materiały edukacyjne, które pomogą w podejmowaniu właściwych wyborów żywieniowych.

Najnowsze doniesienia naukowe potwierdzają, że epidemia otyłości wcale nie zwalnia, lecz szybko narasta na całym świecie. Według raportu opublikowanego niedawno przez czasopismo „Lancet” występowanie otyłości na świecie wzrosło już niemal trzykrotnie w ciągu ostatnich 40 lat: z 3,2 proc. w 1975 r. do 10,8 proc. w 2014 r. wśród mężczyzn oraz z 6,4 proc. do 14,9 proc. u kobiet. Na tym jednak nie koniec. Opublikowane w tym raporcie prognozy przewidują, że jeśli obecne trendy się utrzymają, to w 2025 r. na otyłość będzie już cierpieć 18 proc. wszystkich mężczyzn i 21 proc. kobiet na świecie.

Już od ponad 50 lat Instytut Żywności i Żywienia podejmuje różnego rodzaju działania na rzecz poprawy świadomości Polaków na temat zasad zdrowego żywienia. Teraz dotrze z wiedzą bezpośrednio do społeczeństwa poprzez szeroką dystrybucję broszur i ulotek edukacyjnych dotyczących czytania etykiet oraz sprawdzania wartości odżywczej spożywanej żywności. Materiały mają poszerzyć i utrwalić wiedzę Polaków na temat komponowania codziennej, zbilansowanej diety, zasad racjonalnego, zdrowego żywienia oraz kryteriów oceny produktów spożywczych. Instytut zachęca do bycia świadomym i „sprytnym” konsumentem, zwłaszcza że decyzje zakupowe mają bezpośredni wpływ na zdrowie nasze i naszych bliskich oraz na kształtowanie rynku, np. poprzez wspieranie lokalnych producentów wysokiej jakości żywności.

W okresie od lipca do końca sierpnia 2016 r. materiały edukacyjne Instytutu można znaleźć w prywatnych skrzynkach pocztowych m.in. w Zielonej Górze, Olsztynie, Rzeszowie czy Katowicach. Materiały są także dostępne w wybranych punktach gastronomicznych i sklepach spożywczych oraz podczas rożnego rodzaju wydarzeń: targów śniadaniowych, jarmarków, czy innych lokalnych imprez w Warszawie, Krakowie i Gliwicach. Można je również otrzymać w trakcie trwania Tygodnia Kultury Beskidzkiej w Żywcu, w zorganizowanym tam „Punkcie Promocji Zdrowia”.

– Decyzje podejmowane przed sklepową półką wymagają wcześniejszego namysłu i przede wszystkim wiedzy. Wierzymy, że przekazywane Polakom materiały edukacyjne, które tłumaczą najważniejsze pojęcia i zagadnienia żywieniowe, sprawią, że społeczeństwo będzie częściej czytać etykiety i to co jest na nich napisane oraz porównywać skład poszczególnych produktów. Ma to ogromne znaczenie dla kształtowania zdrowia oraz dobrych nawyków przyszłych pokoleń. O tym, że tego typu działania edukacyjne są bardzo potrzebne świadczą m.in. kierowane do nas często mejle i telefony z prośbą o różne informacje żywieniowe i szczegółowe porady – mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Podstawowym celem projektu ZACHOWAJ RÓWNOWAGĘ jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie nadwadze i otyłości, oraz innym przewlekłym chorobom niezakaźnym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej. Zadania projektu obejmują teren całej Polski i są skierowane do najbardziej wrażliwych grup ludności: kobiet ciężarnych i karmiących, dzieci i młodzieży, osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z nadmierną masą ciała. Adresatami są także producenci żywności.


Źródło: Instytut Żywności i Żywienia