Studenci architektury Politechniki Lubelskiej wcielą się w role osób z niepełnosprawnościami, aby lepiej zrozumieć wyzwania, na jakie napotykają oni codziennym życiu. Zajęcia mają pomóc studentom w znalezieniu rozwiązań pozwalających na eliminację barier architektonicznych.

Rzecznik Politechniki Lubelskiej Iwona Czajkowska-Deneka poinformowała, że w czwartek studenci architektury wcielą się w role osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących oraz ludzi w podeszłym wieku. „Siądą na wózki inwalidzkie, będą poruszać się o kulach, z balkonikami i ze specjalnymi goglami na oczach. Dzięki temu zrozumieją, jakie wyzwania napotykają osoby z niepełnosprawnościami i będą się starać znaleźć rozwiązania, które pozwolą na eliminację barier architektonicznych” – wyjaśniła w komunikacie.

"Studenci doświadczą przestrzeni z nowej perspektywy. Poczują ograniczenia, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami w codziennym życiu i przekonają się, że są bariery, których nie mogą pokonać, np. nie mogą się dostać do pewnych miejsc” – podkreślił mgr inż. arch. Damian Hołownia z Katedry Architektury Współczesnej.

Zadaniem studentów będzie analiza barier architektonicznych występujących w budynku Wydziału Budownictwa i Architektury oraz na kampusie Politechniki Lubelskiej. „Jako przyszli architekci muszą posiadać wiedzę z zakresu uwarunkowań percepcyjnych i ruchowych różnych grup użytkowników przestrzeni, zgodnie z nurtem projektowania bez barier. Poznają również koncepcje, rodzaje i najlepsze zastosowania rozwiązań opartych na siedmiu zasadach projektowania uniwersalnego” – opisał wykładowca.

Projektowanie uniwersalne po raz pierwszy zdefiniowane zostało w latach 70. przez poruszającego się na wózku amerykańskiego architekta Rona Mace’a. Zakłada takie tworzenie produktów, usług czy elementów otoczenia, aby zapewnić dostępność dla wszystkich, z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb.(PAP)


Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl | Gabriela Bogaczyk
Fot. materiały prasowe