Jak pacjenci mogą przyczynić się do poprawy publicznej opieki zdrowotnej? Od teraz mają możliwość podzielenia się swoją opinią na temat świadczeń, których im udzielono, na Internetowym Koncie Pacjenta. Do osób, które skorzystały z leczenia u specjalisty, będą dzwonić także ankieterzy w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia.

Centrum e-Zdrowia tłumaczy, że poznanie opinii pacjentów na temat jakości świadczeń medycznych pomoże zdiagnozować najczęstsze problemy, na jakie natrafiają. W efekcie ma to poprawić usługi, tak by były lepiej dostosowane do potrzeb pacjentów. Poprawa jakości opieki zdrowotnej to element długofalowej polityki Ministerstwa Zdrowia. Badanie jakości to jeden z pierwszych elementów, który ma przynieść wymierne efekty dla pacjentów.

– Opinia pacjenta jest kluczowa do udoskonalania systemu ochrony zdrowia. On ma być budowany właśnie wokół potrzeb pacjenta. Proszę więc o poważne potraktowanie tej ankiety, bo dzięki niej każdy z nas będzie mógł wkrótce korzystać z profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi opieki medycznej – mówi minister zdrowia dr Adam Niedzielski.

– Włączenie pacjentów w proces udoskonalania i rozwijania usług oferowanych przez publiczną opiekę zdrowotną sprawi, że zaczniemy realnie odpowiadać na ich potrzeby. Bez poznania opinii pacjentów i bez chęci uwzględnienia jej nie uda nam się wprowadzać innowacji, które podniosą poziom usług oferowanych pacjentom – mówi Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Pytania ankietowe

Pytania zadawane pacjentom w ankiecie zamieszczonej w Internetowym Koncie Pacjenta oraz telefonicznie przez ankietera są identyczne.

Jest to pięć pytań, które dotyczą:

  1. sprawności w zapisaniu pacjentów na wizytę
  2. zachowania i postawy pracowników rejestracji
  3. zaangażowania lekarza
  4. stopnia zrozumiałości informacji
  5. prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości.

Pacjenci będą oceniali te obszary w skali od 1 do 10 punktów. Na Internetowym Koncie Pacjenta będą mogli ocenić w ten sposób zrealizowane zdarzenia medyczne. Znajdą je w zakładce „Historia leczenia”.

Z kolei ankieterzy sami skontaktują się z pacjentem. Jeżeli zachowanie lub tożsamość ankietera będą budzić wątpliwości, to pod bezpłatnym numerem infolinii NFZ – 800 190 590 – pacjenci mogą zweryfikować i potwierdzić dane ankietera.

– Monitorujemy jakość i dostępność świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać obszary, które wymagają poprawy. Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zapewnienie anonimowości

Ankieta jest anonimowa. Mimo, że pacjent wypełnia ją na własnym Internetowym Koncie Pacjenta, CeZ zapewnia, że do wysłanej ankiety nie zostaną dołączone jego dane. Natomiast ankieterzy telefoniczni znają tylko numer telefonu, płeć pacjenta, placówkę, w której się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Ankieterzy nie mają dostępu do imienia i nazwiska pacjenta ani do jego numeru PESEL. Nie dysponują również informacjami wrażliwymi, np. nie wiedzą, z których świadczeń medycznych korzystali pacjenci.


Źródło: Centrum e-Zdrowia