Dzieci w wieku szkolnym, które śpią mniej niż 9 godzin na dobę, mają znaczące różnice w pewnych obszarach mózgu odpowiedzialnych za pamięć, inteligencję i dobre samopoczucie w porównaniu z tymi, którzy śpią przez 9 do 12 godzin na dobę. Badanie na ten temat było prowadzone przez naukowców z University of Maryland School of Medicine (UMSOM). Takie różnice korelowały z większymi problemami ze zdrowiem psychicznym, takimi jak depresja, lęk i zachowania impulsywne u osób, którym brakowało snu. Niewystarczający sen wiązał się również z trudnościami poznawczymi z pamięcią, rozwiązywaniem problemów i podejmowaniem decyzji. Odkrycia opublikowano w czasopiśmie The Lancet Child & Adolescent Health.

Amerykańska Akademia Medycyny Snu zaleca, aby dzieci w wieku od 6 do 12 lat regularnie sypiały od 9 do 12 godzin na dobę, aby promować optymalny stan zdrowia. Do tej pory żadne badania nie badały długotrwałego wpływu niewystarczającej ilości snu na rozwój neurokognitywny dzieci w wieku przedszkolnym. Aby przeprowadzić badanie, naukowcy przeanalizowali dane zebrane od ponad 8300 dzieci w wieku od 9 do 10 lat, które zostały włączone do badania Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD). Zbadali obrazy MRI, dokumentację medyczną i ankiety wypełnione przez uczestników i ich rodziców w momencie rejestracji oraz podczas dwuletniej wizyty kontrolnej w wieku od 11 do 12 lat. Finansowane przez National Institutes of Health (NIH) badanie ABCD jest największym długoterminowym badaniem rozwoju mózgu i zdrowia dzieci w USA.

„Odkryliśmy, że dzieci, które miały niewystarczającą ilość snu, mniej niż dziewięć godzin na dobę, na początku badania miały mniej istoty szarej lub mniejszą objętość w niektórych obszarach mózgu odpowiedzialnych za kontrolę uwagi, pamięci i zahamowania w porównaniu do dzieci ze zdrowym snem nawyków” – powiedział autor badania dr Ze Wang, profesor radiologii diagnostycznej i medycyny nuklearnej na UMSOM. „Różnice te utrzymywały się po dwóch latach, co jest niepokojącym odkryciem, które sugeruje długoterminowe szkody dla tych, którzy nie śpią wystarczająco długo”.

To jedno z pierwszych odkryć, które wykazały potencjalny długotrwały wpływ braku snu na rozwój neuropoznawczy u dzieci. Według dr Wanga i jego współpracowników, stanowi również istotne wsparcie dla aktualnych zaleceń dotyczących snu u dzieci.

W dalszych ocenach zespół badawczy stwierdził, że uczestnicy z grupy z wystarczającą ilością snu mieli tendencję do stopniowego snu krócej w ciągu dwóch lat, co jest normalne, gdy dzieci wchodzą w wiek nastoletni , podczas gdy wzorce snu uczestników z grupy z niewystarczającą ilością snu nie uległy zmianie dużo. Naukowcy skontrolowali status społeczno-ekonomiczny, płeć, stan dojrzewania i inne czynniki, które mogą wpływać na ilość snu dziecka oraz na mózg i funkcje poznawcze.

„Staraliśmy się jak najdokładniej dopasować te dwie grupy, aby pomóc nam w pełniej zrozumieć długoterminowy wpływ zbyt małej ilości snu na mózg przed dorastaniem. Potrzebne są dodatkowe badania, aby potwierdzić nasze odkrycie i sprawdzić, czy jakiekolwiek interwencje mogą poprawić nawyki snu i odwrócić deficyty neurologiczne” -powiedział dr Wang.

Amerykańska Akademia Pediatrii zachęca rodziców do promowania dobrych nawyków snu u swoich dzieci. Ich wskazówki obejmują uczynienie wystarczającego snu priorytetem rodziny, trzymanie się regularnej rutyny snu, zachęcanie do aktywności fizycznej w ciągu dnia, ograniczanie czasu spędzanego przed ekranem i całkowite wyeliminowanie ekranów na godzinę przed snem.

„To kluczowe odkrycie, które wskazuje na znaczenie prowadzenia długoterminowych badań nad rozwijającym się mózgiem dziecka ” – powiedział dr n. med. E. Albert Reece. „Sen często można przeoczyć podczas aktywnych dni, wypełnionych pracą domową i zajęciami pozalekcyjnymi. Teraz widzimy, jak szkodliwe może to być dla rozwoju dziecka”.

Źródło: medicalxpress.com