Polacy chcą mieć wpływ na decydowanie o zmianach w ochronie zdrowia – wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez Fundację MY Pacjenci. Zdecydowana większość respondentów uważa, że resort zdrowia powinien regularnie pytać pacjentów i obywateli o ich oczekiwania od systemu opieki zdrowotnej. Opinie i potrzeby powinny stanowić wytyczne do wprowadzania zmian systemowych. Niestety, jakość i zasięg obecnie prowadzonych konsultacji społecznych daleko odbiega od tych oczekiwań. Ma to zmienić projekt rozwoju dialogu społecznego „Razem dla Zdrowia”.

Fundacja My Pacjenci wraz z Naczelną Izbą Lekarską, Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych, Naczelną Izbą Aptekarską oraz przy wsparciu portalu znanylekarz.pl przeprowadziła badanie sondażowei dotyczące oczekiwań pacjentów i obywateli od dialogu społecznego w ochronie zdrowia „Jakiego dialogu społecznego potrzebujemy w ochronie zdrowia?”.

Badanie potwierdziło tezę, będącą głównym celem projektu „Razem dla Zdrowia”, że należy stale i aktywnie promować ideę partycypacji pacjentów i obywateli w ciałach decyzyjnych i konsultacjach społecznych, dotyczących ochrony zdrowia. Blisko trzy czwarte respondentów uważa, że rząd powinien pytać obywateli o opinię we wszystkich sprawach dotyczących zdrowia, ale także tych, które dotyczą:

  • większych wydatków z kieszeni pacjenta (90% odpowiedzi);
  • kolejek do lekarza (88% odpowiedzi);
  • jakości i bezpieczeństwa leczenia w szpitalach (86% odpowiedzi);
  • profilaktyki zdrowotnej (80% odpowiedzi);
  • zdrowia prokreacyjnego (74% odpowiedzi);
  • leków (72% odpowiedzi);
  • żywienia (68% odpowiedzi);
  • szczepień (63% odpowiedzi).

Respondenci wskazali trzy grupy, których przedstawiciele powinni brać udział w pracach ciał decyzyjnych, tj.: przedstawiciele zawodów medycznych (88% odpowiedzi), takich jak lekarze, pielęgniarki, farmaceuci; przedstawiciele pacjentów (66% odpowiedzi) i opiekunowie osób chorych lub niepełnosprawnych (46% odpowiedzi).

Aż 87% respondentów wskazujących na konieczność zasiadania przedstawicieli pacjentów w ciałach decyzyjnych, uważa, że przedstawiciele pacjentów, opiekunów lub obywateli powinni uczestniczyć we wszystkich – już istniejących i nowo powstałych ciałach decyzyjnych i doradczych w ochronie zdrowia mając pełne prawo głosu w podejmowaniu decyzji (53% wskazań) lub co najmniej głos doradczy (39% wskazań). Tylko nieliczni respondenci uważają, że Ministerstwo Zdrowia powinno samodzielnie dokonać wyboru, na leczenie jakich chorób przeznaczyć większe środki publiczne.

Pacjenci i obywatele chcą rozmawiać na temat służby zdrowia, ale zaznaczają, że obecny sposób komunikacji ze stroną rządową nie spełnia w pełni ich oczekiwań i wymaga licznych usprawnień. 89% respondentów oczekuje przekazania zrozumiałego opisu planowanych zmian wraz z ich konsekwencjami. Ponad 80% chciałaby aby organizowane były spotkania dla pacjentów lub wysłuchania publiczne. 89% oczekuje proaktywnego informowania organizacji o trwających konsultacjach. Jako bariery w konsultacjach społecznych aktów prawnych, najczęściej wskazywane były następujące czynniki:

  • brak informacji o planowanych konsultacjach,
  • niezrozumiały i zagmatwany język dokumentów prawnych,
  • krótki czas konsultacji (80% wskazań, że powinien wynosić 30 dni),
  • trudności w odnalezieniu projektów aktów prawnych.


Zdaniem Ewy Borek, prezes Fundacji My Pacjenci – Najważniejszym wnioskiem z badań jest to, że pacjenci są chętni i gotowi włączyć się w dialog i wspierać administrację publiczną w dokonywaniu zmian, które są dobre dla pacjentów i obywateli. Potrzebują od strony rządowej otwartości na współpracęi wsparcia w stworzeniu optymalnych warunków dialogu. Ważne jest, żeby nie powstawały nowe ciała decyzyjne bez udziału pacjentów bez określenia kryteriów ich doboru. W zasadzie nie ma to większego znaczenia, ważne jest natomiast, żeby coraz większe grono pacjentów mogło doświadczać uczestnictwa w ciałach decyzyjnych i poprzez ten udział się rozwijało. Po kilku latach takiego treningu partycypacji będziemy mieli profesjonalnych pacjentów-ekspertów, będących w stanie efektywnie wspierać procesy podejmowania decyzji w ochronie zdrowia.


Źródło: Fundacja My Pacjenci