Obecnie Lekarski Egzamin Końcowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy nie spełniają oczekiwanych funkcji - uważa Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, które tłumaczy, że forma tych egzaminów nie pozwala na rzetelną ocenę przygotowania lekarzy i lekarzy dentystów do wykonywania zawodu, a co za tym idzie, nie umożliwia weryfikacji jakości ich kształcenia. W swoim stanowisku PNRL wskazuje na działania, które mają przywrócić LEK oraz LDEK pożądaną rangę.

- Powstają nowe kierunki medyczne na uczelniach, które nie są przygotowane do ich prowadzenia, a wiedza studentów kończących studia medyczne nie jest weryfikowana. W konsekwencji słabo przygotowani studenci zaczną leczyć ludzi, ponieważ uda im się przyswoić odpowiedzi na pytania z ograniczonej bazy pytań, na którą składa się obecna forma Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Jak w takich warunkach można zadbać o bezpieczeństwo pacjenta i wysoką jakość leczenia? Należy natychmiast zmienić obecną formę tego egzaminu – zaznacza Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia Medycznego Naczelnej Rady Lekarskiej.

Poniżej publikujemy w całości Stanowisko Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z 8 września 2023 r. w sprawie trybu i sposobu przeprowadzania Lekarskiego Egzaminu Końcowego oraz Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego:

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stoi na stanowisku, że Lekarski Egzamin Końcowy (LEK) oraz Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy (LDEK) w obecnej formule nie pozwalają na rzetelną ocenę przygotowania lekarzy i lekarzy dentystów do wykonywania zawodu, a co za tym idzie nie umożliwiają weryfikacji jakości ich kształcenia. Egzaminy te nie zapewniają również możliwości różnicowania wiedzy w procesie kwalifikacji do specjalizacji. LEK i LDEK nie spełniają zatem we właściwy sposób swojej roli przewidzianej w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Baza składająca się z niezwykle ograniczonej liczby pytań jest jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy. Biorąc powyższe pod uwagę, samorząd lekarski uważa za konieczne podjęcie następujących działań:

1) Dokonanie w trybie pilnym modyfikacji bazy pytań oraz usunięcie z bazy wszystkich wariantów odpowiedzi, a także przyjęcie zasady, że pytania testowe gromadzone w bazie pytań po użyciu podczas LEK/LDEK nie są wykorzystywane podczas kolejnych sesji egzaminacyjnych.

2) Podjęcie prac legislacyjnych na rzecz dokonania stosownych zmian w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty, mających na celu:

a. całkowitą rezygnację z bazy pytań i zastąpienie jej sylabusem zawierającym dokładny wykaz zagadnień, których znajomość będzie wymagana podczas LEK/LDEK (alternatywnym rozwiązaniem jest rozszerzenie bazy pytań do ok. 10.000 oraz zmniejszenie jej udziału w egzaminach do maksymalnie 20%);

b. przyjęcie progu 60% maksymalnej liczby punktów z testu jako warunku uzyskania pozytywnego wyniku LEK/LDEK – analogicznie jak w przypadku innych egzaminów lekarskich i lekarsko-dentystycznych;

c. w odniesieniu do zagadnienia kwalifikacji do specjalizacji osób zdających LEK/LDEK w dotychczasowym i postulowanym nowym trybie - przyjęcie odpowiedniego współczynnika wagowego celem zachowania równego dostępu do kształcenia specjalizacyjnego.

Jednocześnie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej uznaje, że zapis art. 14c ust. 5 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty mówiący o tym, że pytania testowe wraz z poprawnymi odpowiedziami po ich wykorzystaniu są publikowane w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu na stronie internetowej CEM, powinien zostać utrzymany celem zachowania transparentności LEK/LDEK.


Źródło: NIL