Wiele zamierzeń ogłoszonych i podjętych w 2016 roku przez Ministra Zdrowia, również te nieakceptowane społecznie, niestety będą kontynuowane. Pozostaje fundamentalne pytanie: czy wystarczy środków na ich realizację? Wzrost nakładów na ochronę zdrowia jest konieczny i dobrze, że chociaż w założeniach stanowi element proponowanych zmian. Tempo wzrostu nakładów jest jednak zbyt wolne – stwierdza Zenon Wasilewski, ekspert Business Centre Club ds. prawa medycznego.

Pułap 6% PKB osiągniemy dopiero w 2025 r. Przy tak planowanym tempie wzrostu finansowania nie należy oczekiwać żadnych realnych podwyżek nakładów w ochronie zdrowia, nie tylko w 2017 r., ale także w trakcie dalszej kadencji tego rządu.

Co nas czeka w 2017 roku?

1. Będzie to kolejny rok braku zauważalnego wzrostu nakładów na ochronę zdrowia. Pieniędzy nie będzie więcej. Są natomiast uzasadnione obawy, że może ich być mniej.

2. Pozostanie nierozwiązany problem znacznego niedoboru środków finansowych przeznaczonych na lecznictwo w stosunku do potrzeb „koszyka” świadczeń gwarantowanych. NFZ nie będzie miał więcej pieniędzy.

3. Kolejki do lekarzy specjalistów nie ulegną skróceniu. Do szpitali również. Leki nie stanieją, a wręcz zdrożeją. W wielu zawodach medycznych i specjalizacjach pogłębi się deficyt kadrowy.

4. Będzie to rok dalszych konfliktów dotyczących najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Istnieje realna groźba ogólnopolskiego protestu w jego najostrzejszej, strajkowej formie.

5. Są szanse na korzystne zmiany w podstawowej opiece zdrowotnej i wprowadzenie do systemu zespołów złożonych z lekarza, pielęgniarki, położnej, pielęgniarki szkolnej i dietetyka (przy zachowaniu samodzielności i odrębności zawodowej).

6. Reorganizacja opieki szpitalnej i nowy sposób finansowania szpitali. Zostaną one częściowo „za budżetowane” . Otrzymają ryczałt na leczenie pacjentów w określonych zakresach.

7. Ograniczenie ekonomicznych praw równości świadczeniodawców niepublicznych. Nie ma gwarancji ich równego traktowania z sektorem publicznym w budowanej przez resort zdrowia sieci szpitali oraz zmian w ratownictwie medycznym.

8. Zaistnieją poważne zagrożenia dla rynku usług medycznych w zakresie ratownictwa medycznego. Wyeliminowanych zostanie szereg podmiotów prywatnych z możliwości kontraktowania świadczeń zdrowotnych z zakresu ratownictwa medycznego.

9. Pod znakiem zapytania stoi sam sens likwidacji NFZ. Zmiany organizacyjne (sieć szpitali) połączone ze zmianami sposobu rozliczania świadczeń (ryczałt) to nie najlepszy czas na likwidowanie instytucji płatnika. Obecny Fundusz spełnia wszystkie przesłanki, by został uznany jako państwowy zdrowotny fundusz celowy.

10. Zmiany w ustawie Prawo farmaceutyczne ograniczają wydawanie zezwoleń na prowadzenie apteki ogólnodostępnej . Zapowiadane w poselskim projekcie restrykcje w otwieraniu nowych aptek będą przede wszystkim korzystne dla korporacji aptekarskiej, a nie dla pacjentów.

Źródło: BCC