Ustawa o działalności leczniczej weszła w życie 1 lipca 2011 roku. Miała zmniejszyć zadłużenie zakładów opieki zdrowotnej stwarzając możliwość ich przekształcenia w spółki kapitałowe. Zdaniem BCC, pomimo podejmowania działań naprawczych, nie doprowadziło to w większości przypadków do znaczącej poprawy ich sytuacji finansowej.

BCC podziela opinię NIK z marca 2015 r., że zasadniczy cel ustawy nie został osiągnięty, gdyż tylko „część szpitali skorzystała jedynie z chwilowego oddłużenia, choć później sytuacja finansowa niektórych wróciła do normy, czyli do generowania strat”.

- Dlatego też podjęcie przez Ministerstwo Zdrowia zmian w ustawie o działalności leczniczej uznajemy za uzasadnione - napisał Zenon Wasilewski, ekspert BCC ds. prawa medycznego.

Zdaniem BCC, w pracach nad tą ustawą zostały potwierdzone korzystne zmiany obecnego kierownictwa Ministerstwa Zdrowia w kontaktach ze stroną społeczną. Resort wybrał formułę konsultacji społecznych już na etapie założeń do projektu tej ustawy. Oczekujemy, że będzie stała praktyka w pracach legislacyjnych resortu zdrowia.

- Do projektu zgłaszamy szereg zastrzeżeń. Oceniamy, że niektóre propozycje niekorzystnie wpłyną na stan finansów publicznych oraz na pogorszenie usług medycznych. Straty poniesie nie tyle sektor prywatny, ale przede wszystkim sektor finansów publicznych i w efekcie pacjent. Wiele propozycji budzi nasze zastrzeżenia, co do ich zgodności z Konstytucją RP i orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, przede wszystkim w zakresie gwarancji swobody działalności gospodarczej - dodaje ekspert BCC.

Według BCC projekt potwierdza odejście od dotychczasowej filozofii prywatyzacji i komercjalizacji służby zdrowia, o czym świadczą propozycje dotyczące:

1. Wprowadzenia zakazu zbywania akcji lub udziałów w spółkach Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego (dalej JST), jeśli w ich wyniku podmioty te utraciłyby pakiet większościowy akcji lub udziałów.

2. Zmiany postępowania w przypadku wystąpienia straty netto (ujemnego wyniku finansowego) samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

3. Zakazu wypłacania dywidendy w spółkach kapitałowych, w których ponad 51% akcji albo udziałów posiadają Skarb Państwa, JST albo uczelnia medyczna.

4. Wyłączenia stosowania przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do przeprowadzania kontroli podmiotów leczniczych.

Zdaniem BCC w projekcie ustawy zawarte są również propozycje idące w dobrym kierunku. Dotyczą one:

1. Zniesienia obowiązku ubezpieczenia podmiotu leczniczego z tytułu zdarzeń medycznych.

2. Zobowiązania wojewodów do przeprowadzania kontroli łamania zakazu obrotu produktami leczniczymi, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobami medycznymi.

3. Współdziałania z Policją.

4. Finansowania dodatkowych świadczeń przez JST dla mieszkańców wspólnoty samorządowej.

5. Rozszerzenie przepisu dotyczącego możliwości przekazywania samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie publicznym uczelniom medycznym.

- Opowiadamy się za potrzebą dalszej przebudowy systemu ochrony zdrowia. Uważamy, że tego typu zmiany systemowe winny być poprzedzone dogłębną analizą potrzeb tych zmian, a także przewidywanych skutków. Uzasadnienie dołączone do projektu tej ustawy nie daje pełnej odpowiedzi w tym zakresie. Wskazujemy na potrzebę stworzenia mechanizmów realnej konkurencji pomiędzy podmiotami leczniczymi (bez względu na formę własności) o pozyskanie środków publicznych w oparciu o kryterium jakości świadczonych usług medycznych - podsumował Zenon Wasilewski.


Źródło: BCC