Czytanie wzbogaca słownictwo, buduje relacje międzyludzkie, stabilizuje emocje. Dzieci, którym rodzice czytają już od pierwszych dni życia, szybciej zdobywają kompetencje, które pozwalają na szybszy rozwój i w efekcie lepszą przyszłość. Mimo tak wielu korzyści, aż 63% Polaków nie przeczytało w 2018 roku ani jednej książki - alarmuje Fundacja Powszechnego Czytania.

Projekt „Książka na receptę. Recepta na sukces” Fundacji Powszechnego Czytania uczy i pokazuje, że trzeba regularnie czytać noworodkom i niemowlakom. Minimum 20 minut dziennie spędzonych na lekturze i rozmowie stymuluje rozwój mózgu oraz wpływa na wzmocnienie więzi rodzic-dziecko. W efekcie, budowane są kompetencje językowe, społeczne i emocjonalne młodego człowieka, dzięki którym takie dziecko w szkole nie tylko radzi sobie z nauką, ale potrafi także nawiązywać relacje i jest emocjonalnie stabilne.

Pomysłodawcą idei włączenia czytania w profilaktykę rozwojową noworodków i niemowląt jest profesor Barry Zuckerman z Bostonu. Twórca „Reach Out and Read” odwiedził Polskę na zaproszenie Fundacji, by szerzyć swoją wiedzę i dzielić się doświadczeniem z przedstawicielami oświaty, środowiska medycznego oraz rodzicami.

>>>ZOBACZ TEŻ: „Wrzuć bieg na zdrowie” – wspólna akcja ITD i GIS

Prof. Barry Zuckerman jest dziekanem wydziału pediatrii w Boston University School of Medicine i autorem ponad 250 publikacji naukowych z dziedziny pediatrii. Jest też doradcą Narodowej Komisji do spraw dzieci w USA oraz konsultantem programów UNICEF’u w Turcji, Bangladeszu i Serbii. W 2007 roku w prestiżowym amerykańskim plebistycie został uznany za najlepszego lekarza w USA.

„Cieszę się, że projekt Fundacji pomoże realizować w Polsce ideę czytania od kołyski. Jeśli Polska i jej decydenci potrzebują wykształconych obywateli, czytanie dzieciom przez rodziców to doskonały pierwszy krok” - powiedział prof. Zuckerman.

Jak zauważa Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, inwestycja w rozwój dziecka powinna zaczynać się na długo przed rozpoczęciem edukacji w szkole czy przedszkolu.

„Czytając i mówiąc do malutkiego dziecka stymulujemy jego mózg w okresie, który dla jego rozwoju jest kluczowy. Ten czas poświęcony na rozmowę i czytanie małemu dziecku, to najlepsze, co możemy mu dać. Ze smartfonu powinniśmy korzystać, kiedy nauczymy się nawiązywać relacje z ludźmi na żywo” - powiedziała Maria Deskur.

Projekt otrzymał „Zwyrtałę” nagrodę główną Międzynarodowego Festiwalu Literatury Dziecięcej Rabka Festival 2019 za najlepszy pomysł na promocję czytania.


Źródło: Fundacja Powszechnego Czytania