Rekordowy wzrost liczby użytkowników zanotowało w 2020 r. Internetowe Konto Pacjenta. Obecnie jest ich ponad 4,7 mln wobec zaledwie 850 tys. na początku 2020 r. Tylko w okresie październik-listopad nastąpił przyrost nowych kont o 1 mln - poinformowało Centrum e-Zdrowia.

Jak wynika z badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, zrealizowanego w listopadzie br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Centrum e-Zdrowia, funkcje związane z pandemią koronawirusa tj. możliwość sprawdzenia wyniku testu oraz informacji o nałożonej kwarantannie/izolacji zna prawie 40 proc. użytkowników Internetowego Konta Pacjenta, a dla 21 proc. był to główny powód do zalogowania się na swoje konto.

Niezmiennie, najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat Internetowego Konta Pacjenta jest telewizja (43 proc.). Internet (21 proc.), znajomi (18 proc.), ulotki/plakaty w przychodniach (10 proc.), radio (7 proc.) oraz prasa (3 proc.) – te źródła wiedzy o Internetowym Koncie Pacjenta odnotowały niewielki spadek popularności w stosunku do poprzedniej edycji badania.

Nowa aplikacja mobilna

67 proc. użytkowników wchodzi na IKP z urządzeń mobilnych, a 33 proc. z komputerów stacjonarnych i laptopów. Aby ułatwić korzystanie z wszystkich funkcji Internetowego Konta Pacjenta na urządzeniach mobilnych, Centrum e-Zdrowia zapowiada uruchomienia mobilnej aplikacji „mojeIKP”.

– Kończymy już prace nad aplikacją mobilną „mojeIKP”, która poszerza zakres funkcjonalności dostępnych w ramach Internetowego Konta Pacjenta. Pracujemy także nad wprowadzeniem na IKP nowych e-usług, takich jak centralna e-rejestracja i e-wizyta. Chcemy, by były one dostępne na platformie e-zdrowie w drugiej połowie roku. Zaletą tego rozwiązania będzie to, że pacjent z poziomu aplikacji będzie miał dostęp do wszystkich lekarzy specjalistów i placówek. Przez system będzie można zapisać się na leczenie, zarządzać terminami, sprawdzać historię swoich wizyt – powiedziała Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

.... ZOBACZ RÓWNIEŻ:

E-recepta

Wśród osób posiadających Internetowe Konto Pacjenta, aż 99 proc. wszystkich respondentów deklaruje, że słyszało o e-recepcie, a 63 proc. użytkowników loguje się na IKP, aby sprawdzić otrzymaną e-receptę.

Pozytywne oceny e-recepty są obecnie na poziomie 88 proc. co daje wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim badaniem z kwietnia 2020 r.

Aż 76 proc. respondentów deklaruje, że miało okazję wykupić leki na podstawie e-recepty, a realizacja nie sprawia im żadnych trudności – tak deklaruje 97 proc. respondentów. Najczęstszą formą otrzymania e-recepty jest niezmiennie SMS.

E-skierowanie

Mimo, iż e-skierowanie będzie obowiązkowe dopiero od 8 stycznia br., już teraz, 12 proc. osób zalogowało się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) z jego powodu. To zdecydowana zmiana motywacji Polaków do logowania się na IKP. Dla porównania, w kwietniu 2020 r., oprócz e-recepty, badani wskazywali możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień.


Źródło: Centrum e-Zdrowia